Dieta orkiszowa – czy warto ją stosować?

Bycie fit jest teraz modne. Oczywiście zawsze należy zachowywać umiar i z ostrożnością oraz dużą dozą rozwagi podchodzić do różnych nowości w postaci diety cud. Trzeba pamiętać, że jeżeli chce się zrzucić kilka zbędnych kilogramów, to najlepiej udać się po poradę do dietetyka. W żadnym przypadku nie powinno się stosować środków odchudzających, wszak mają one destrukcyjny wpływ na nasz organizm. Jednak wróćmy do tematu diet, otóż jak wiecie są one różne, niektóre gorsze, niektóre wręcz niebezpieczne, a my jednak dziś przyjrzymy się diecie orkiszowej. Co warto o niej wiedzieć i czy należy ją stosować?

Dieta orkiszowa – do kogo jest dedykowana?

Bądźmy szczerzy, utrzymanie prawidłowej sylwetki nie jest łatwe, szczególnie gdy brak nam czasu na przygotowywanie zdrowych i pożywnych posiłków. Jak wiadomo najłatwiej jest kupić śmieciowe jedzenie na mieście, a niestety efekty takiego odżywiania widoczne są bardzo szybko. Dlatego wiele osób szuka zdrowych diet, które pozwolą utrzymać prawidłowa masę ciała, a jednocześnie są bardzo zdrowe. Warto zastanowić się nad dietą orkiszową, która ma wielu zwolenników. Dedykowana jest niemal do wszystkich z paroma wyjątkami. Otóż mogą ją stosować osoby, które chcą zgubić nadprogramowe kilogramy, ale również kobiety w ciąży. Ponadto dedykowana jest dla osób zmagających się z problemami układu trawiennego i pokarmowego, ponieważ w orkiszu występuje spora ilość błonnika, który reguluje pracę jelit, a jednocześnie obniża poziom złego cholesterolu. Jednocześnie polecany jest dla osób cierpiących na choroby serca, gdyż zawiera on NNKT z grupy Omega-3. Szczególnie jesienią i zimą wiele osób zmaga się ze słabszą odpornością, a więc wtedy także warto stosować dietę orkiszową, gdyż w ziarnach orkiszu występuje rodanid, czyli naturalny antybiotyk. Warto też wiedzieć, że produkty orkiszowe są źródłem witamin z grupy B, potasu i magnezu, które wzmacniają układ nerwowy. Niestety taka dieta nie może być stosowana u osób chorych na celiakię, gdyż orkisz zawiera gluten. Pamiętajcie jeszcze, że przed zmianą o 180 stopni diety warto skonsultować się z osobą jak dietetyk bądź też lekarz.

Co można jeść? Oto jest pytanie

Jak sama nazwa wskazuje, dieta orkiszowa to dieta oparta w dużej mierze na orkiszu. Otóż powinien on stanowić główny składnik każdego posiłku. Dodatkowo można jeszcze spożywać kasztany jadalne w każdej postaci, a więc zarówno surowe, gotowane, jak i pieczone. Bardzo ważnym elementem diety jest też koper włoski, który najlepiej jeść surowy. Oczywiście to nie jedyne produkty, które można spożywać. Warto także pamiętać, aby posiłki były bogate w warzywa i owoce. Tutaj najbardziej polecane są: fasola, pietruszka, czosnek, cebula, marchew, buraki, jabłka, gruszki, porzeczki, wiśnie, owoce morwy, pigwy, jeżyny oraz owoce dzikiej róży. Jeżeli zaś chodzi o nabiał czy też mięso, to absolutnie nie trzeba z nich rezygnować, natomiast warto wiedzieć, że powinny one być uzupełnieniem diety, a więc nie należy ich spożywać zbyt często i w dużych ilościach. Koniecznie trzeba zrezygnować z białego cukru. Tutaj dobrą alternatywą jest cukier trzcinowy oraz miód.

Co z tym orkiszem…

Otóż skoro mowa o diecie orkiszowej, to logiczne wydaje się spożywanie orkiszu, ale tutaj nasuwa się pytanie: pod jaką postacią? Otóż odpowiedź jest bardzo prosta. Najlepiej spożywać produkty orkiszowe takie jak: kasza, pieczywo, makaron, płatki, muesli, otręby. Warto jeszcze wiedzieć, że w sklepach z ekologiczną żywnością możecie znaleźć nawet kawę orkiszową czy też ciastka. W tej diecie za szkodliwe produkty uważna się pory, brzoskwinie, truskawki i śliwki, choć żadne współczesne badania nie potwierdzają ich szkodliwości.

Filozofia jest ważna

Z tą dietą idzie w parze także odpowiednia filozofia życia. Są to zasady św. Hildegardy. Według niej ich stosowanie zapewnia długowieczność. Zachęcała ona do korzystania tylko i wyłącznie z naturalnych metod leczenia. Należy szczególną uwagę poświęcać jakości produktów. Ponadto trzeba pamiętać o odpowiednim wypoczynku, dzięki któremu organizm się regeneruje.

Dieta orkiszowa wydaje się być w pełni zdrową dietą, zatem warto jej spróbować. Oczywiście jeżeli cierpicie na jakieś choroby, to konieczna jest konsultacja ze specjalistą, choćby dietetykiem klinicznym.